woensdag 18 april 2012

Wat doet een kunstenaar in de financiële wereld?

Disclaimer deal, aquarel, 91 x64 cm, 2012


"Een bankier is een ambachtsman of ambachtsvrouw, met het hart verpand aan de rol van geld" Caroline Princen, ABN Amro

"De bank van de toekomst is een sociaal netwerk" Outlook FD 17-4, KPMG

"Trots in plaats van bonus, de bank van morgen vraagt om een nieuw type medewerker"

"De bank van de toekomst verdient meer feminiene waarden" Nicolette Loonen, KPMG


Zomaar wat quotes die ik vanochtend uit de FD Outlook viste. Na 4 jaar FD lezen denk ik sóms dat ik denk dat ik snap wat ik denk... te begrijpen... als je begrijpt wat ik bedoel .

En terwijl ik de discussie volgde die er op Twitter begon via #denieuwewereld van KPMG, zag ik mezelf ineens door de ogen van, om maar eens iemand te noemen, een partner Audit en sector leider Banking...
"Wat doet een kunstenaar in hemelsnaam in deze wereld, wat háált die daar nou uit?'

Moet ik me niet met kunst bezig houden?
Euh ja! Maar dat dóe ik dus juist! Voor mij is kunst een middel, niet een doel op zicht. iedereen heeft zijn manier om de wereld om zich heen te ordenen. Als beeldend kunstenaar is mijn manier dat in beelden te doen.
Maar die beelden ontstaan niet in mijn atelier. Die beelden ontstaan allereerst in de wereld!
En via mijn beelden verhoud ik me tot de wereld om me heen. Dat alleen doen binnen uit de veilige muren van mijn atelier zou ik laf en gemakzuchtig vinden. 

Ik moet dus die wereld in. Mijn nieuwsgierigheid, mijn verwondering volgen. En sinds het project Vertrouwen Verbeeld wordt mijn nieuwsgierigheid vóóral geprikkeld door alle verhalen van binnen uit de financiële wereld. Die verhalen en ervaringen inspireren me mateloos. Juist omdat het product daarvan ogenschijnlijk om zoiets abstract gaat; geld. Terwijl het in mijn ogen eigenlijk om iets heel anders gaat, het al dan niet mogelijk maken van dromen, van wensen, van verhalen en visies. 'Waarde voor iedereen', zoals het in Outlook stond.

Mijn werkelijke product is mijn verbeeldingskracht, en een van de vervolgvormen daarvan zijn mijn beelden en tekeningen... én mijn interventies in die wereld maar daarover binnenkort meer, werk aan een stout en eng plan voor op de Zuid As.
En daarvoor, bv, KPMG volgen (om er maar eens een te noemen) inspireert me dus, hoe raar dat voor sommigen ook mag lijken.

Ik ben namelijk nog steeds niet uitgekeken op de (inmiddels wel, gelukkig) collectieve discussie over wat er nou nodig is voor transparantie en vertrouwen.

Vandaar mijn disclaimer die ik heb getekend in alle tinten huidskleur die er te krijgen waren 
(en ja, hij lijkt veel roziger dan ie in werkelijkheid is, krijg het er maar eens goed op...).

disclaimer van mijn eigen site site....

Want wanneer we het over vertrouwen hebben, is de grondtoon van waaruit we dat doen er nog steeds vaak een van wántrouwen. Met alle banken, financiële adviseurs en andere lieden uit waarmee ik de afgelopen tijd heb gecorrespondeerd ging steevast vergezeld van láppen van disclaimer bijlages.

Om vertrouwen te krijgen zou ik beginnen met het te geven...

Maar goed, aan die gedachte geef ik deze week op een bijzondere manier vorm mídden op de Zuid as (dus als je nieuwsgierig bent kom dan langs tussen 11 en 14:00 as vrijdag de 20e, rondom het station Zuid WTC)


Enfin, dáárom dus.

Ondertussen blijf ik het Fd lezen, en midden in de wereld staan. Ook als het soms eng en onbegrijpelijk is. En als ik te vol zit, neem ik mijn verbazing weer mee naar mijn atelier; mijn werkplaats. En daar hoef ik het niet te weten allemaal. Ik wil helemaal niet weten dat het zó zit. Of juist zó... Ik weet ook niet wat ik soms met de antwoorden moet. Morgen is alles weer anders immers...

Maar ik wil het wél blijven onderzoeken van alle kanten. Mijn bijdrage aan de hele discussie in de financiële wereld is een beeldend verslag van mijn (en onze) verkenningen, mijn (en onze) twijfels, mijn (en onze) euforie, mijn (en onze)  blinde vlekken en mijn irritaties over het gebrek aan nuance!

al eerder schreef ik dit over banken, en dit, of deze, deze ook, nou ja, gewoon best vaak, dus struin lekker zelf....


Odilon Redon - The Day

"moloch of power", 91 x64 cm, 2012






Geen opmerkingen:

Een reactie posten